به گزارش راهبرد معاصر، علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه رتبهبندی یکی از اصلیترین فرایندها در نظام مدیریت منابع انسانی است، اظهار کرد: نظامهای شغلی یا شغل محورند یا شاغلمحور و وزارت آموزش و پرورش شغل محور است. افرادی که به معلمی وارد میشوند باید به صلاحیتهایی تعیینشده مجهز باشند و خود را ارتقا دهند تا بتوانند کیفیت را رقم بزنند.
وی افزود: در نظامهای شغلمحور با صلاحیت بدو ورود به حرفه از طریق آزمون دانشگاه فرهنگیان مواجه هستیم و از سوی دیگر ارتقای مستمر فرآیندها را داریم که یا برنامهریزی شده یا خودانگیخته یا از طریق ترکیبی از این دو است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامهریزی به تنهایی در جایگاه خود کافی نیست و باید انگیزههای درونی نیز ایجاد کنیم، به هفت کاربرد رتبهبندی حرفهای اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز رتبهبندی مجهز شدن به این تواناییها و نقطه پایانی آن ارتقای کیفیت است.
الهیار ترکمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم که رتبهبندی میکنیم تا حقوق افزایش یابد و پول توزیع میکنیم، مگر به توزیع پول مجاز هستیم؟ هر موضوعی سازوکارهای قانونی خود را دارد.
وی درباره تقسیم بندیهای رتبهبندی در دورههای قبلی به استاد معلم، مربی معلم و موارد دیگر گفت: اینها واژه هستند و به نگاههای قبلی به رتبه بندی برمیگردد که تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه ببینند. متاسفانه آموزش عالیزدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود. ما براساس صلاحیتهای موجود و پایههای اصلی دنبال این هستیم بگوییم هر فرد براساس شروع خدمت در یک جایگاه قرار میگیرد و از رتبه یک تا ۵ در نظر گرفته شده و مشخص است و هرکدام از معلمان با کسب صلاحیتها در این رتبهها حرکت میکنند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به ابلاغ رتبه بندی در ۱۷ آذر امسال اشاره کرد و افزود: رتبه بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای میشود. فرایند سنجش صلاحیتها در آیین نامه کاملاً مشخص است و نتیجه سنجشها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی میشود البته صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه افرادی که معلم هستند واجد این صلاحیتند.
مرتبطبودن رشته تحصیلی و حوزه تدریس از صلاحیتهای تخصصی
الهیار ترکمن عنوانکرد: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیتهایی هستند که تخصص حرفه معلمی را در فرد ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمیگردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.
۳۰ درصد نیروهای آموزشوپرورش به روش غیرعلمی جذب شدند
وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد نیروهای جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شدهاند، گفت: در دوره ابتدایی معلمان با ۷۰۰ عنوان رشته تدریس میکنند، ولی ۴ تا ۵ رشته تخصصی در دوره ابتدایی نیاز است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامهداد: صلاحیت حرفهای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و مفید مورد سنجش قرار میدهد مانند آشنایی و بکارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دورههای ضمن خدمت و....
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبه بندی میشوند، گفت: در سال ۹۴ رتبهبندی را انجام داده بودیم و معلمان از پایه تا عالی وارد یکی از رتبههای حرفهای شده بودند برای آنکه این روال به هم نخورد، دو فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آییننامه پیشبینی کردیم، طبق این افرادی که که از رتبه ۲ تا ۵ هستند از پایه تا عالی جایگزین میشوند و آن موقع برای رتبه مقدماتی کاری انجام نداده بودیم و برای اینکه رتبه ۱ دچار مشکل نشود برای سنجش صلاحیتهای حرفهای آنها آزمونهای آنلاینی برگزار میکنیم، این آزمونها اصلاً کنکور و امتحان سنتی نیست جواب به سوالات آنلاین حتی از طریق اپلیکیشنهای موبایل مدنظر است.
وی با بیان اینکه در آییننامه برای هرکدام از رتبهها ملاکهایی قید شده است، درباره نقطه ایده آل طرح رتبهبندی افزود: ایده آل ایناست فردی شخصی که تدریس میکند عملکرد موثرتری بروز دهد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات زیاد رسانهای و انتقادات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه رتبهبندی فعلی چیزی نیست که در قانون آمده است، گفت: اگر فقط با نگاه به مسائل صنفی و پولی بخواهیم حرف بزنیم توهین کردهایم اگر برخی دنبال کاندیداتوری مجلس هستند باید شفاف توضیح دهند عملکرد موثرشان برای ارتقای شأن معلم چه بوده است؟ رتبه بندی در جز دوم بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، مگر چه آنجا نوشته شده که اکنون برخی انتقاد میکنند این طرح فعلی آن مصوبه قانونی نیست؟ استنادشان چیست؟ یکبار قانون را بخوانید که چه نوشتهاید؟ در قانون آمده دولت اعتبار رتبهبندی را در بودجه سنواتی قرار دهد که مجلس آن را تصویب کند.
وی افزود: ما قبول داریم که آموزش و پرورش با مشکلات مالی روبروست و نظام جبران خدمت درخوری تهیه نکردیم، اما این دلیل نمیشود تمام فرآیندها را در راستای ارتقای حقوق تنزل دهیم در آموزش عالی هم افزایش حقوق انگیزه استادان برای ارتقا به استادیاری و... نیست در آموزش عالی از ۱۲۰ نفر هیئت علمی کمتر از ۳۰ نفر به درجه استادی تمام رسیدهاند.
در رتبه بندی مشوق مالی داریم نه افزایش حقوق
الهیار ترکمن درباره ارتباط تقسیم پول با رتبههای پنجگانه گفت: رتبههای ۱ تا ۵ ارتباطی به تقسیم پول ندارد، شالوده رتبهبندی این است که هر فرد متناسب با جایگاهش در رتبهای قرار بگیرد. بر اساس جدول ضمیمه آئیننامه رتبهبندی حق شاغل، فوق العاده شاغل و...، پایینترین میزان افزایش مربوط به رتبه ۱، ۲۴۰ هزار تومان است که در واقع مشوق مالی است و نام آن افزایش حقوق نیست برای رتبه ۵ نیز حدود ۸۰۰ هزارتومان مشوق مالی پیشبینی شده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبهبندی روی ساعت حق التدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است، نظام رتبهبندی را باید بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا کنیم و، چون همانند دانشگاه، قانون خاص خود را نداریم چارهای جز این نداریم، یکی از مطالبات مهم ما خارج شدن از قانون مدیریت خدمات کشوری است معتقدم ۱۰ سال آینده دیگر نمیتوانیم با قانون عمومی، آموزش و پرورش را اداره کنیم مبنای کار ما فعلاً بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است و تا زمانی که تحت این قانون هستیم شکل رتبهبندی قابل تغییر نیست.
الهیار ترکمن مطرحکرد: اینکه میگویند مشوقهای مالی در رتبهبندی محدود است به دلیل قانون مدیریت خدمات کشوری است.
۷ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ برای رتبه بندی سال ۹۴
وی درباره بودجه مورد نیاز برای رتبهبندی معلمان گفت:مرحله اول رتبه بندی در سال ۹۴ و ۹۵ با ۵۰۰۰ میلیارد تومان به اجرا درآمد هماکنون در ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ که برای حقوق است ۷ هزار میلیارد تومان آن برای رتبهبندی سال ۹۴ است، رتبهبندی سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، امور مالی، امور اداری و دفتر فناوری وزارتخانه این روزها به شدت در حال کار کردن برای آمادهسازی احکام و نگارش حقوق هستند که انجام شده است و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به پایه حقوق ۳۷۰۰ میلیارد تومانی دی ماه اضافه شده است.
منبع: تسنیم